Här i dagarna spreds det ett rykte på sociala medier och några av de svenska travtidningarna skrev om en påtänkt ny spelform, V85. ATG, som har varit den ledande aktören inom travspel i Sverige, undersöker möjligheten att lansera en ny spelform kallad V85 som en ersättning för det klassiska V75-spelet. Denna förändring, om den blir av, skulle i så fall planeras att implementeras hösten 2025 och har redan väckt stort intresse inom travsportens värld.
Vad är V85?
V75-spelet, som lanserades redan 1993, har varit en av gigantisk succé inom svensk travsport. Med sin veckovisa omsättning har spelet lockat mängder av spelare och genererat betydande intäkter. V85, som föreslås som en ersättare, ser ut att vara en utveckling av detta koncept. Även om detaljerna kring V85 inte är fullt offentliggjorda än, har det framkommit att spelet kan innebära vissa strukturella skillnader som ska tilltala en bredare målgrupp och skapa nya spelupplevelser.
Förslaget har följande upplägg: V85 ska köras på lördagar och bestå av åtta avdelningar där du kan vinna på fem, sex, sju och åtta rätt. Radpriset kommer vara samma som på V75 dvs 50 öre. Men då det är åtta lopp istället för sju, som på V75, så kommer det bli dyrare att om du vill ha samma volym på systemet som tidigare.
Motivering bakom en eventuell förändringen till V85
Genom att introducera nya spelformer vill ATG skapa större engagemang hos spelarna och anpassa sig till en föränderlig marknad. Detta ligger i linje med tidigare initiativ från ATG att modernisera och bredda sitt spelutbud. Det verkar i alla fall som att ATG lyssnat på kritiken från spelarkåren under 2025 där det blivit väldigt många jackpottar och låg utdelning. Med mindre system av spelarna så borde det generera mindre jackpotts.
ATG har säkert också tittat på att behålla V75 men att höja radpriset till 1 kr och det är inte omöjligt att vi skulle landa där under 2025, enligt vår egen bedömning.
Kontroverser och kritik
Trots de förväntade förbättringarna har planerna på V85 inte varit helt okontroversiella. Har ATGs styrelse verkligen fått hela bilden presenterad för sig vad V85 skulle kunna ha för konsekvenser? Detta har lett till viss kritik och frågor kring hur beslutet har förankrats internt.
En annan aspekt är att V75 har ett starkt fäste bland spelarna och en historia som gör det till ett ikoniskt inslag i svensk travsport. Att ersätta detta med en ny spelform kan innebära en risk för negativa reaktioner från en del av de lojala spelarna.
Ekonomiska konsekvenser
Genom åren har V75 genererat stora intäkter till travsporten, och ett byte till V85 skulle kunna få konsekvenser för hela spelmiljön. ATG hoppas att V85 ska kunna generera likvärdiga eller ännu högre intäkter genom att erbjuda ett moderniserat och mer tilltalande upplägg. Samtidigt är det oklart om ändringen kommer att locka nya spelare utan att skrämma bort de befintliga.
Det skulle såklart kosta massor att arbeta upp det nya varumärket. Miljoner i marknadsföringskostnader skulle krävas för att nå ut till trav-svensson.V75 är idag otroligt starkt som varumärke med en extremt hög igenkännings effekt. Men den största risken som vi ser det är att det blir svårare för trav-svensson att få åtta rätt. Till och med tre gånger så svårt om man tittar på siffrorna och det skulle kunna ha enorma ekonomiska konsekvenser för ATG och Svensk Travsport om det gjorde att omsättningen gick ner.
Framtiden för V85
Den slutgiltiga utformningen av V85 kommer att bli avgörande för om den blir verklighet under 2025. Om spelet kan erbjuda en innovativ och engagerande upplevelse som tilltalar både nya och etablerade spelare, finns det potential att det blir en framgång. Samtidigt återstår det att se hur travsportens ekonomi och spelarnas intresse påverkas av en sådan förändring.
För svensk travsport innebär detta en spännande men osäker tid, där mycket står på spel. Beslutet om att införa V85 kan bli en milstolpe i sportens historia – antingen som en framgångsrik förnyelse eller som en riskfylld satsning som utmanar status quo.
Men om vi ska se helt nyktert på det här förslaget, så har vi svårt att se att ATG och Svensk Travsport genomför den här förändringen. Riskerna är för stora helt enkelt. Fortsättning följer garanterat.